Ett vältrimmat fullblod..

Efter att ha snackat med Irre nästan 2h i telefon igår var jag mycket motiverad till dagens dressyrpass. Hjärt vilade igår och han brukar då kunna vara ganska odräglig att rida. Men idag var han raka motsatsen. Det tyder på hur bra han trivs i sitt nya stall. Lugn, ro och inte en massa spring i kombination med en fin hagkompis och en glad matte. Det gör honom gott. Och mår han bra mår jag bra. Ingen mår bra utav att stå i ett stall man inte trivs i.  
Iallafall tänkte jag att jag skulle kolla om lilla ridhuset var ledigt idag då det var utlyst om fri hoppning hela dagen i det stora. Man vill ju inte vara i vägen i onödan fär dom som hoppar, jag vet ju själv hur störande det är med någon som ska rida dressyr mitt i hoppningen. Och allt blir ju så mycket bättre om man visar respekt för varandra.
Promenaden till ridhuset tar 10min och jag föredrar att frakta mig avsuttet. Dels känns det riktigt slappt att måsta sitta på kusen hela tiden, och dels kan det vara skönt att promenera en bit för att själv komma igång.

Han var lite spänd när vi kom in i ridhuset, men vi hade turen på vår sida och var helt alena där inne. Började med att bara kolla så att start och stopp fungerade men han ville inte riktigt stå stilla i halterna så vi fick traggla ett tag innan han lyssnade. Först då började jag trava. Lättridning på mjuka bågar och serpentiner, ställa och böja, försöka att inte mecka i munnen utan bara vara mjuk i handen och rida på framåt ala Edward Gal. Övergick till lite travövergångar: Trav-halt-rygga-trav. Man får väldigt mycket samling gratis med den övningen. Red med lite samling och bogen in på kortsidan och gjorde sen en ökning på diagonalen och sen tillbaka till samlingen. Han svarade jättefint idag. Hade fint stöd på bettet och även om han var lite ofokuserad i nya ridhuset är jag riktigt stolt över honom. Tog en galopp i varje varv och längde sen ut honom och lade ner formen i trav. Man riktigt kände hur lösgjord han var.
Varje gång jag klappade honom på halsen längde han den lite mer och frustade så man får väl såga att han verkade ganska nöjd han med. Hoppade av och klappade om min småsvettiga häst, mockade i ridhuset och började knata tillbaka.
Det är nästan på gränsen nu att han måste klippas. Jag vill ju verkligen inte men vill heller inte att ridningen ska styras utav hur han svettas. Vi får se. Han torkade så snabbt så har man halstäcket på från ridhuset ska det nog fixa biffen.  

Ger passet 7morötter utav 10.

Föresten tänkte jag införskaffa ett nytt bett. Funderar på detta massiva 3-delade från Sprenger:



Eller detta dynamics rs:



Just nu rider jag på detta vanligt 2delade från Hööks:



Det är det bett jag testat som fungerar bäst. Men vi letar vidare.

Over and out!


Kommentarer
Postat av: Johanna

Svårt med bett.

2010-11-28 @ 18:17:43
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Annso

Låter som ett trevligt pass! =D

Hur är det med fasta ringar/D-ringar på dressyrtävling? tror att D-ringar inte var tillåtet förut iaf. Kolla upp det innan du köper kanske =)

2010-11-28 @ 22:58:12
Postat av: Linda

Johanna, visst är det så. Riktigt svårt att hitta ett han trivs med.



Annso, Fasen alltså jag vet inte hur det är med det nu. Han går överlägset bäst på fasta ringar men ska testa något riktigt massivt 3 eller 2 delat med löpande så får vi se..

Kollade upp det på stubben och det är ju lite luddigt men bettet (äggbettet)jag rider på idag verkar vara godkänt. Dock vetefasen om man får ha ett tredelat med D-ringar.. Forskningen går vidare..

2010-11-29 @ 08:39:33
URL: http://xmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0