Dressyrträning för Edward Gal..

Eller ja. Järntvättad efter att ha läst en artikel om honom begav jag mig iväg till ridhuset i full storm. Välta soptunnor, brevlådor som smällde och presenningar som fladdrade. Litet fullblod skakade i underläppen.
5 Ridtips från Edward var:


1. BÖRJA MED ATT RIDA FRAMÅT.
Hästen får aldrig tänka bakåt. När du väl fått fram hästen kan du samla.

2.VAR INTE RÄDD FÖR MISSTAG!
Det gör inget. Bara gör om. Du måste tänja gränserna ibland.

3.KOLLA VAD SOM HÄNDER NÄR DU LÄTTAR I HANDEN.
Följer hästen handen och släpper nacken framåt och nedåt?

4. SE TILL ATT HÄSTEN VÄNTAR PÅ DIG.
Gör inte övningarna på samma ställe hela tiden, då börjar hästen göra dem av sig själv.

5. FÅ HÄSTEN ATT REAGERA PÅ DINA HJÄLPER.
"Stor reaktion på små hjälper"
.
Lektionen för K gick bra. Vi jobbade mycket på att få fram och tillbaka honom för små hjälper. Han är ju en liten latmask så tempot fick sig en rejäl känga men det visste jag ju redan sen innan att jag sitter och rider i undertempo. Fram för hjälperna, bärighet, stabilitet i formen och framförallt i kroppen. Han tippar gärna över mig både hit och dit när det blir jobbigt och det vara ju bara att balansera upp och sen släppa stödet för att lära honom ta tag i det själv. Öppnor och skänkelvikningar för att få honom att arbeta jämnare och efter det fick jag till en fantastiskt fin och nära inpå samlad galopp.  Ökade och minskade volten i galopp och han var så fin. Det är bara fattningarna som han tappar lite bjudning i.
Supertrötta blev vi båda två och oj så nyttigt det är att ha hjälp utav någon som verkligen vet vad dom snackar om.
Nu har vi fått några saker och övningar att ta tag i till nästa fredag. Det känns hoppfullt det här. Så jäkla roligt!

Kommentarer
Postat av: jessica andersson

sv. ja precis! ;)

2011-02-04 @ 15:38:34
URL: http://jessiejump.blogg.se/
Postat av: terese

Härligt! Visst är det gött när allt stämmer :)

2011-02-04 @ 19:00:03
Postat av: Emelie

Kul att det gick så bra! :)



sv: Ja, tänk om sommaren ändå inte var så långt bort =(

2011-02-05 @ 04:08:35
URL: http://semlur.blogg.se/
Postat av: Linda

Kul att vi citerat lika från edvard clinicen!

Haha! Hade inget vettigt att skriva så tänkte tipsa om de jag läst i häst ryttare. ser att du tänkt desamma. :-)

2011-02-11 @ 22:21:51
URL: http://grannoxdiva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0