Nu kommer vintern med stormsteg..

Imorse visade tempen 6 grader, i veckan ska det kunna bli nollgradigt nattetid. Snart är vintern här med andra ord. Jag gillar vinter, vår och sommar men älskar hösten. Det är så vackert med alla färger. Men samtidigt hatar jag att behöva sanera leriga hästar, masa sig ut i spöregn, torka blöta kläder osv. Igår var det i princip regn hela dagen. Åkte till stallet vid 2 för att hinna spola och torka benen på tanten innan hovslagaren skulle komma och verka. Vi fick mycket beröm över hur fina hovar hon har och vi pratade lite om hur vi ska lägga upp vinterskoningen. Egentligen vill jag ju inte behöva sko alls men det blir ju så isigt här nere att jag inte vågar låta henne gå kvar barfota pga skaderisken. Vi kom iallafall fram till att dra på det in i det sista.
Red sen ett pass med IM i Granelund och Flower kändes faktiskt fin. Vi har börjat smaka lite på bogen in och det tar hon bra trots att hon tycker det är förbannat jobbigt. Flytta för skänklarna är däremot inget jag får igenom. Istället åker bogarna åt alla håll men något övertramp utan protest får vi inte till. Skulle tro att det har med hennes låsningar att göra och att hon är väldigt svag. Men vi jobbar vidare. Hon blev lite istadig när vi skulle hem och vår kompishäst gick ut ur ridhuset utan henne. Det dryga är att hon reser sig när något inte passar henne, och jag tycker det är riktigt läskigt. Men det är som tur var något som bara händer i situationer då hon inte alls tycker jag fattar rätt beslut, och det är inte så ofta. Jag har det i åtanke och kan ofta avstyra det genom att bara släppa allt och överraska henne med något annat. Hon är tuff i skallen och man måste ha henne på sin sida annars har man inte mycket att säga till om. Ska fixa lite ridbilder och filmer i helgen då Bänke är hemma.
Idag var jag bara ute och mockade då tanten får en välförtjänt vilodag. Var ute och pussade och mutade med morris i hagen.
Planen för resten utav veckan är att hinna med 2-3 uteritter och 2 dressyrpass. Ev blir det löshoppning på lördag.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ju mer man lär känna sin häst ju mer kan man ligga steget före. :)

2011-10-11 @ 10:29:10
URL: http://forceinthehorse.webs.com/
Postat av: Irene

Fina bilder! Hon ser så elegant ut, särskilt på den sista! :)



Kul att det gick bra på dressyrpasset iallafall!

2011-10-11 @ 13:00:21
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Annso

Så söt =)

Har du testat att flytta henne från marken? Det kan ju vara bra att börja där och få henne att kliva undan och korsa ordentligt utan dig på ryggen, och sen ta med det upp på ryggen.

2011-10-11 @ 17:07:54
URL: http://ansj.blogspot.com
Postat av: Linda

Anso, det har jag faktiskt testat och det funkar betydligt bättre. Tror jag ska traggla lite vidare med det. Tack för påminnelsen :) Det blir så lätt att man glömmer det när det är så basic :-)



Johanna, visst är det så :)



Irre, Med kissfläcken på kinden och allt ;)

2011-10-11 @ 21:29:07
URL: http://xmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0