En riktig hönsmamma..

När jag skaffade Flower lovade jag mig själv att jag skulle sluta dalta med hästeriet. Att jag inte skulle oroa mig för att hon har fel täcke/står i en bajshög/har slut på hö/ är lerig om benen osv. Det fungerade rätt bra dom första månaderna men sakta och säkert kröp man tillbaka till korset. Det är därför jag försöker ventilera min ångest nu. Imorgon åker vi till Alperna för lite skidåkning och givetvis kan lilla Flowertanten inte följa med.. I 2 hela veckor är vi borta och det känns hur jobbigt som helst. Givetvis kommer hon säkert inte ens reflektera över att jag är borta men det skär ju alltid lite i varje hästägares hjärta att behöva lämna bort sitt gryn.
Det andra dryga med att åka just nu är att ridningen går förbannat fint och vi är verkligen inne i ett flow. Efter sadelbytet har jag fått en helt annan häst, och hon har fått helt andra gångarter. Känner fortfarande att jag vill ta ett steg tillbaka och tömköra henne några veckor för att få se det här galopproblemet vi har från marken. Högergaloppen är stabil. Jag kan länga,samla och känner verkligen att jag fått 2 sidor att leka med. Vänstergaloppen är jobbigare. När hon väl släpper blir den lika fin men vägen dit består utav kickar och halvbockar när det blir jobbigt. Å andra sidan är vi en god bit på väg och ju starkare hon blir ju mer sällan kommer kickarna. I Förrgår fick jag inga alls, och det är ett fint framsteg.
Det negativa med att ha flyttat är helt klart nedköpet med hagarna. Herregud, min vita lilla häst är lerig upp till öronen och 1/4 utav hagen är en sjö.. Men å andra sidan har jag varit sjukt bortskämd med stora sandmarkshagar så det är väl bara att gilla läget och rätta in sig i ledet. Jag menar, majoriteten utav alla stall har ju trots allt på tok för lite mark att hålla så många hästar på... Usch så tragiskt..
Men om 1,5 månad.. då borde våren bara här!

Kommentarer
Postat av: Frieda

Jag är ju likadan... Superjobbigt att hitta fodervärd som dels skulle klara av att ta hand om honom som jag och ha ett stall som inte var för stort och som har mycket utevistelse. Jobbigt och svårt men har lyckats tycker jag. Dock grämer jag mig också över deras leriga små hagar, han är ju van att gå i megastor hage som inte blir lerig på det sättet. Han står ju bara rakt upp och ner i leran, han som alltid brukade busa och springa runt... Men man kan inte få allt! :)

2012-01-05 @ 21:31:01
URL: http://gaaaalet.blogg.se/
Postat av: Jossan

sv: Tack så mycket :D

Blir alldeles för långt att skriva ut här som en kommentar, men har gjort ett inlägg med massa bilder här:



http://www.dressyrnissen.se/?p=1276



:)

2012-01-06 @ 01:04:42
URL: http://www.dressyrnissen.se
Postat av: Irene

Haha, känner igen det där! Jag har tänkt att jag inte behöver vara hönsmamma som har värsta stålhästen som inte går sönder för mycket (försökt pränta in det i min hjärna iaf) och ändå står man där och får tokångest om inte allt är tiptop eller gamlingen är lite stel för dagen, ojar sig för alla småsaker! ;)



Hoppas ni får kul på skidsemestern! :D

2012-01-08 @ 11:58:48
URL: http://tabbe.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0