Hej Bullen, jag har ett problem..

nFlower är ju den finaste tanten i världen. Men även solen har ju sina fläckar..
Hej bullen. Jag har ett problem... Allvarligt, vad skulle ni göra med ett envetet 13årigt sto som vägrar finna sig i att vara ensam. Varken ute eller inte. Jag jobbar ju kväll ibland och måste då rida på förmiddagarna men hästen vägrar finna sig i att stå själv i stallet. Hon kickar, skriker, reser sig, vevar med alla benen, kastar sig och blir helt hysterisk. Nästan okontaktbar. Mitt tålamod håller på att ta slut. Vad gör man? Hon har även grym separationsångest om någon går ut ur ridhuset/ut från ridbanan så hon blir ensam. Men då kan man ju lite lättare sysselsätta henne med annat och hon coolar ner efter några minuter. Men inne är värre.. Så, hur ska jag lära min gamla hund att sitta?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Åj vad svårt, har tyvärr inga tips.

Min häst gillar inte heller att vara ensam inne, men han gör inte så mycket mer än är otålig.

2012-03-29 @ 08:54:12
URL: http://walkyria.blogg.se/
Postat av: Jessica-Stalltjej.se-Av Stalltjejer, för Stalltjejer!

Hej! Vill du ha tag på källan till forskningen om hur länge hästar ligger på olika underlag så får du googla, jag läste det för jättelänge sedan och minns inte var exakt. Men google är bra till det mesta!



Jag kan tillägga att vi har lite ont om tid för att "återkomma med källa" så fort någon frågar om det. Vi skriver 6-8 inlägg per dag, alltså 3-4 per person och dag, vilket tar rätt mycket tid i research och förberedelser utöver att hälsa på hos våra läsare och marknadsföra oss och besvara mail osv, UTÖVER det vanliga livet (jag t ex har hund, katter och två barn som ska ha mat, kläder, gå på möten i skolan, handla, städa... och jobba dessutom!) därför har vi sagt att vi inte ägnar oss åt att hänvisa folk hit och dit just för att google finns, och det är inte SÅ svårt att söka själv i stället för att vi ska göra det. Hoppas att du inte tar illa upp, men det är där vi står. Vi prioriterar att skriva någorlunda intressanta och välformulerade inlägg framför att sitta och posta källhänvisningar hit och dit. (Du är absolut inte ensam om att be om källa på saker, men alla får samma svar: Googla!)

Tack för att du hälsade på och kommenterade, vi hoppas så klart att du hälsar på igen!

Mvh Jessica/Stalltjej.se

2012-03-29 @ 09:28:57
URL: http://stalltjej.se
Postat av: Jessica-Stalltjej.se-Av Stalltjejer, för Stalltjejer!

För att besvara din fråga i inlägget så kan jag föreslå att du skaffar en kanin som får bo i boxen, många tävlingshästar som jag haft hand om har haft en kanin som sällskap och trygghet. Andra har haft en get eller en shettis, men kaniner är mer lätthanterliga enligt de flesta.

Det handlar oftast om att hästen vill vara i sin flock, och när man fråntar dem den tryggheten blir de alldeles utom sig och gör som du beskriver, och det kan ju bli farligt både för häst och omgivning. Men många lugnas av ett litet sällskap i boxen. Inte alla, absolut inte. Men många. Värt att testa kanske? Annars kan det ibland funka att portionera ut fodret på fem gånger per dag och att ha höet i småmaskiga hönät så det tar mer tid att äta.

Det var mina spontana tankar...

2012-03-29 @ 09:33:36
URL: http://stalltjej.se
Postat av: Irene

Nu känns det som att jag pratar om en religion, men jag tror på att så långt det går gilla läget, acceptera att det är hästen själv som måste inse att det inte är hela världen, försöka göra det trevligt för den med käk (även om den inte äter, till slut kan den ju lugna sig och bli glad att det finns) bara pyssla på med sitt och undvika situationer där man måste greja med hästen när den är för uppe i varv (helst, ibland går det ju inte att undvika), alltså att man då och då låter den stå inne ett tag utan att göra något med den.

Om det skulle bli ett stort problem, att man försöker massvis med gånger utan förbättring eller det blir såpass att man är rädd att hästen ska göra illa sig så hade jag hellre gått runt det genom att försöka ha någon annan häst inne samtidigt. Eller göra samma härdande grej, låta den vara inne ett tag längre på morgonen, men i sällskap, tills den iallfall är cool med det.



Herr T var ju inte heller glad alls på att vara inne själv i början, inte kul alls att hålla på med honom då, men det gick över av sig själv och numera bryr han sig inte alls.

2012-03-29 @ 10:30:29
URL: http://tabbe.blogg.se/
Postat av: Sätilaryttaren

sv; tack! :)

2012-03-30 @ 19:05:03
URL: http://satilaryttaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0